У серпні 2023-го наша команда маркетингу побувала на масштабній конференції iForum, де Work.ua був титульним спонсором. Одним із виступів, який ми відвідали, була дискусія між спікерами, які безпосередньо дотичні до створення майбутнього освіти в нашій країні. Вони спілкувалися щодо людського потенціалу та яких фахівців треба готувати вже зараз.

Але чи можемо ми взагалі говорити про освіту, коли в Україні війна? За словами модератора панельної дискусії Івана Примаченка, співзасновника освітніх курсів Prometheus, ми маємо говорити про освіту, бо навчання — це адаптація. Країни, організації, люди, які навчаються та адаптуються до змін, перемагають і стають успішним. А ті, хто робить це повільно, ніж цього вимагають умови, зазнають поразки.

Думаємо, ця тема буде цікава багатьом, тож вирішили поділитися головними тезами з дискусії.

Якщо бізнес хоче розвитку, має вже зараз будувати навчальні програми

Артур Міхно
Артур Міхно
CEO та співзасновник Work.ua

Освіта є важливою для процвітання бізнесу. Наразі компанії можуть конкурувати за талановитих працівників не лише зарплатою та умовами праці, але і можливістю надавати їм освіту та розвивати їхні професійні навички.

За статистикою, у найближчі десять років нам доведеться знайти й залучити 4,5 млн працівників для реалізації післявоєнного економічного відновлення. Навіть якщо держава впровадить міграційну політику та збільшить кількість працівників, їхня адаптація до нових ринкових умов все одно потребуватиме часу.

Тому бізнесам, якщо вони планують розвиватися в майбутньому, варто вже зараз думати про створення навчальних програм. Важливо визначити, який шлях проходитимуть співробітники від початківців до професіоналів. Це можуть бути різні форми навчання, як-от менторські програми, короткострокові курси, співпраця з університетами або освітніми платформами.

Розробка цих програм уже актуальна і має початися негайно, оскільки процес вимагає часу. Особливу увагу треба приділити навчальним програмам всередині компаній, щоб мати стабільний та кваліфікований персонал у майбутньому.

Університети мають відповідати запитам сучасного світу

Роман Шеремета
Роман Шеремета
ректор-засновник American University Kyiv

Потрібно розглядати нашу освітню систему в глобальному контексті, тобто розуміти, куди сьогодні рухається світ. Ми спостерігаємо, що глобально йде процес роботизації та автоматизації процесів, використання штучного інтелекту. Це призводить до змін у вимогах до професій. Вони стають більш креативними, а також вимагають уміння розв’язувати складні завдання та працювати у системах, де кооперація між людьми важлива.

Українські університети повинні аналізувати, які професії актуальні у сучасному світі та всередині держави, й надавати студентам відповідну освіту. Наприклад, у нас є потреба у проєктних та глобальних менеджерах, які зможуть розвивати та координувати проєкти для підтримки розвитку країни.

Університети також мають вдосконалювати технічну освіту: інформаційні технології, обробка даних, штучний інтелект й інше.

Наприкінці навчання в наших університетах, студентам необхідно отримувати подвійний диплом, що дозволить їм мати ті ж права, що і студенти закордонних вищих навчальних закладів. Хоча це може вимагати значних фінансових вкладень, але створення високоякісного освітнього продукту є ключовим для нашого успіху і конкурентоспроможності у глобальному освітньому просторі.

Що потрібно додати та забрати з української навчальної програми шкіл та університетів

Олексій Молчановський
Олексій Молчановський
керівник магістерської програми Data Science в Українському Католицькому Університеті

Важливо зазначити, що у сфері освіти не існує одного універсального рішення, яке можна було б впровадити. Натомість ми повинні надати університетам можливість самостійно розв’язувати питання освіти відповідно до їхніх потреб і ресурсів.

Держава має надати університетам більшу автономію в управлінні своїми фінансами й ресурсами. Приватні університети, які мають власні гроші, можуть це робити, але державні університети мають обмеження і не здатні самостійно розпоряджатися своїми бюджетами.

Потім кожен університет зможе самостійно визначати, що викладати і яким чином. Важливо, щоб ці рішення ухвалювалися, враховуючи потреби конкретної територіальної громади.

Отже, ідея в тому, щоб надати університетам більше свободи в управлінні та дозволити їм самостійно визначати свої освітні пріоритети відповідно до своїх можливостей.

Роман Шеремета
Роман Шеремета
ректор-засновник American University Kyiv

Необхідно збалансувати кількість професій відповідно до потреб суспільства і держави. Наприклад, коли ми обговорюємо зменшення кількості економістів в Україні, то це треба робити відповідно до збільшення кількості фахівців у технічних галузях, як-от інженерія, математика, хімія, фізика тощо.

У нас дійсно не вистачає фахівців технічних спеціальностей. Скорочення кількості гуманітарних університетів, які не відповідають потребам ринку праці, можна розглянути як один із можливих заходів. Проте важливо враховувати, що такі рішення можуть бути важкими й сприйматися суспільством скептично.

Ми розуміємо потребу в реформах у сфері освіти, але їхнє впровадження може бути складним завданням і потребує обговорення та підтримки.

Артур Міхно
Артур Міхно
CEO та співзасновник Work.ua

Найважливіше — впровадити інтенсивне вивчення англійської, починаючи з раннього віку, наприклад, з першого класу. Це має стати частиною щоденного навчання. Це не обмежується лише освітою, це також питання національної безпеки.

У війні з росією володіння англійською мовою має велике значення, оскільки це дає нам доступ до світової інформації та підтримки. Для досягнення цієї мети ми повинні розвивати англійську як другу мову, щоб мати здатність читати книги та отримувати інформацію англійською вільно. Це допоможе нам не так сильно залежати від російської мови, яка зараз поширена через велику кількість російськомовного контенту.

Валерія Іонан
Валерія Іонан
заступниця міністра цифрової трансформації з питань євроінтеграції

Цифрова грамотність є ключовою навичкою у всіх професіях. Наприклад, українська національна стратегія інновацій має різні напрямки: мілітарі-технології, біотехнології, сільське господарство і технології майбутнього. Вони вимагають високої технологічної грамотності.

Замість того, щоб прибирати якісь професії, ми повинні збалансувати навчання так, щоб воно відповідало потребам ринку праці. Це означає, що потрібно змінити підходи до навчання та враховувати зростаючу важливість цифрових навичок.

Для цього також важливо використовувати сучасні технології в освітньому процесі. Гаджети та штучний інтелект можуть допомогти створити індивідуальні освітні програми для учнів, що підвищить якість освіти.


Читайте також